Pseudowetenschap

Pseudowetenschap bij de Dwingeloo Radiotelescoop

'Wij hebben daar geen bezwaar tegen' - ASTRON directie over pseudowetenschap met de Dwingeloo Radiotelescoop.

Door Roy Smits

De bevordering van pseudowetenschap is een ernstig probleem, omdat het grote publiek wordt gevoed met een vals beeld van wetenschap en wetenschappers. Met name pseudo-wetenschappers presenteren zichzelf ten onrechte als een autoriteit op het gebied van wetenschappelijke theorieën en schilderen wetenschap en wetenschappelijke theorieën vaak af als vaag, subjectief en spiritueel, in plaats van helder, objectief en nauwkeurig. Dit kan leiden tot wantrouwen jegens wetenschappelijk onderzoek en ontdekkingen. Vooral in deze tijd wordt de wetenschap vaak aangevallen als wetenschappers een resultaat presenteren dat ongunstig is voor de bestaande opvattingen. Helaas zijn pseudo-wetenschappers erg creatief in het vinden van een podium waar ze hun vaak antiwetenschappelijke ideeën aan een groot publiek kunnen presenteren. Een voorbeeld hiervan zijn de TEDx-talks. Deze lezingen zijn onafhankelijke evenementen die qua vorm en presentatie vergelijkbaar zijn met TED. Omdat ze worden georganiseerd door vrijwilligers uit een lokale gemeenschap, bieden ze een laagdrempelig platform voor pseudowetenschap. Met meer dan 100.000 gearchiveerde lezingen wereldwijd hebben TEDx-toespraken niets in de buurt van het prestige of de exclusiviteit van een TED-evenement. (Zie bijvoorbeeld  https://www.wired.com/2012/12/pseudo-science-saps-the-power-of-tedx)

De Dwingeloo Radiotelescoop in 2022. Foto door Harm Munk.

Organisaties als CAMRAS en ASTRON lopen ook het risico te worden geïnfiltreerd door pseudo-wetenschappers. De Dwingeloo Telescoop heeft een rijke historie aan wetenschappelijke ontdekkingen waar grote namen als Jan Oort aan verbonden zijn. De CAMRAS-organisatie wordt echter gerund door vrijwilligers die - op enkele uitzonderingen na - geen wetenschappers zijn. Er is dus geen barrière die pseudo-wetenschappers ervan weerhoudt om mee te doen en de Dwingeloo Telescoop als podium te gebruiken om een groot publiek te bereiken. Helaas is dit precies wat er is gebeurd. Martine-Nicole Rojina, die zichzelf "wave explorer" noemt, is al vele jaren betrokken bij CAMRAS en gebruikt het prestige van de telescoop om haarzelf en haar evenementen te promoten. Ook al heeft ze nooit kennis gemaakt met CAMRAS en is ze nooit genoemd in een van de schotelbulletins , promoot ze zichzelf en haar connectie met CAMRAS en de Dwingeloo Telescoop actief via interviews en op websites. Daarnaast heeft ze een website gemaakt gewijd aan haar huidige project dat de Dwingeloo Telescoop – en daarmee ASTRON – verbindt met haar naam en pseudowetenschap. Je kunt het hier vinden: http://sistermoon.space

In lezingen en interviews presenteert Martine-Nicole zichzelf als een autoriteit op het gebied van wetenschap en wetenschapsgeschiedenis. In die rol verbindt ze wetenschappelijke theorieën met het spirituele, waardoor de valse illusie ontstaat dat complexe wetenschappelijke theorieën volledig via intuïtie kunnen worden begrepen. Op geen enkel moment laat ze het publiek weten dat ze geen enkele wetenschappelijke opleiding heeft genoten. Integendeel, in een TEDx-talk uit 2016 presenteert ze zichzelf als kennis van allerlei wetenschappelijke theorieën, waaronder zwaartekrachtgolven, kwantummechanica en snaartheorie. Ze vergelijkt zichzelf vaak met Einstein en praat over hem alsof hij een goede vriend is. Sommige uitspraken die zij over Einstein doet zijn niet verifieerbaar of ronduit onwaar. Over zwaartekrachtgolven zegt ze: Het lijkt me allemaal logisch. Ze plaatst zichzelf in de rol van een autoriteit op het gebied van het begrijpen van de wetenschappelijke theorie. De TEDx-lezing is hier te vinden: https://www. .youtube.com/watch?v=fB-Z8PoYSWw

Dit zijn enkele van de andere uitspraken die ze doet in de TEDx-talk:

Zelfs in de oudste spirituele geloofssystemen wordt vaak geciteerd: In het begin was er een golf, energie. Tegenwoordig noemen we dat snaartheorie.
Dit verbindt de snaartheorie rechtstreeks met religie en suggereert dat religieuze mensen ruim vóór de natuurkundigen kennis hadden van de snaartheorie. 

Omdat ik geloof dat we allemaal multidimensionale wezens zijn. We zijn parallelle holografische universums en we kunnen van de ene realiteit in de andere springen, afhankelijk van ons bewustzijnsniveau...

In feite is de natuur een gigantische zender en het leven een ontvanger.

Zowel op haar LinkedIn-pagina als op een promotiewebsite beweert ze dat ze een TED-talk heeft gegeven, in plaats van een TEDx-talk. Het toont het gemak waarmee zij haar prestaties anders voordoet dan ze werkelijk zijn. Een eenvoudig onderzoek naar haar prestaties, leert dat ze geen enkele vermeldenswaardige prestatie geleverd heeft, afgezien van een credit in de film 9 to 5: Days in Porn.

Enkele van haar recentere misleidingen met betrekking tot de Dwingeloo Telescoop zijn te vinden in een interview dat ze gaf voor de MTF PodCast, dat beschikbaar is op de website http://sistermoon.space (klik op sister moon archive, selecteer MTF PodCast / Jamillah Knowles interviewt Martine-Nicole Rojina). In dit interview creëert ze de volgende misleidingen:

Martine-Nicole is momenteel Artist in Residence bij de Dwingeloo Sterrenwacht Telescoop in Nederland. (Om 0:46)
Dit is onjuist. Zij heeft deze titel nooit gekregen en haar bijdragen aan het CAMRAS-kunstprogramma rechtvaardigt een dergelijke titel niet. Ze is zelfs nooit geïntroduceerd binnen CAMRAS. Er is geen melding gemaakt van haar in de bulletins die zijn opgesteld om CAMRAS-vrijwilligers op de hoogte te houden van alle telescoopactiviteiten.

Ik werk samen met twee radioastronomen. (Om 2:41).
Dit is ook niet waar. De twee mensen met wie ze samenwerkt voor haar telescoopprestaties zijn geen astronomen, wetenschappers of ingenieurs. Wederom doet ze het voor komen dat haar werk verband houdt met werkelijke wetenschap. Deze bewering doet ze overigens veelvuldig.

Ze presenteert zichzelf ten onrechte als een deskundige op het gebied van wetenschapscommunicatie, waarbij ze uitdrukt dat ze superieure kennis heeft van wetenschapscommunicatie en beweert dat wetenschappers en ingenieurs extreem introverte mensen zijn die bang zijn om te communiceren en zichzelf uit te drukken. Ze zegt: Elke keer dat ik deze wetenschappers of ingenieurs ontmoet die in deze samenwerkingsverbanden zitten, is er de angst om verkeerd begrepen te worden, er is de angst dat ze hun geest niet kunnen vertalen naar de wereld van de ander. Dus het allerbelangrijkste is om ze erop te laten vertrouwen dat ze niet zullen worden bestempeld als nerds of als specialisten die geen visie of verkenningshorizon hebben, en om dit soort plekken te creëren waar deze angst voor angst en verkenning niet bestaat. Dus dit is eigenlijk de manier waarop je ze met passie hun apparatuur kunt laten gebruiken, waarna ze zeer ondersteunend en zeer actief zullen worden. En zodra ze begrijpen dat ze deze taal niet hoeven te spreken [...], kunnen ze andere dingen met je delen." (Om 12:58)

Martine-Nicole Rojina een podium bieden en haar toestaan zichzelf te presenteren als gelijkwaardige tussen wetenschappers is schadelijk voor de reputatie van CAMRAS en ASTRON. Bovendien geeft het pseudo-wetenschappers zoals zijzelf een valse geloofwaardigheid die ze kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot andere wetenschappelijke podia. En inderdaad, met de hulp van twee CAMRAS-vrijwilligers is Martine-Nicole opgenomen in een CAMRAS-voorstel om samen te werken met Jodrell Bank. Op deze manier nemen organisaties zoals CAMRAS deel aan de voortdurende desinformatie richting de wetenschap. 

Naar aanleiding van deze onthullingen liet Stichting ASTRON bij monde van destijds instituutmanager Gert Kruithof weten dat ASTRON geen  bezwaar heeft tegen pseudowetenschap op het terrein van ASTRON.

FacebookInstagram